Jeff Shore og Zen i Vesten
af Tim Pallis
Zen i Vesten har mange former. De fleste har at g¿re med en formidling af de mange formelle tr¾k, som er karakteristisk for traditionel japansk institutionaliseret Zen buddhisme. Selv om den zen, som praktiseres i Vesten, ikke er en tro kopi af japanske zen klostres mŒde at g¿re tingene pŒ, sŒ kan man godt sige, at det i vid udstr¾kning er en efterligning af de former og den liturgi, der praktiseres i et japansk zen kloster.
Det viser sig helt basalt i munkene og abbedernes pŒkl¾dning, ritualerne i zendo, recitationen af sutra og sanzen eller dokusan formaliteterne, sesshin arrangementerne, omgangsformerne, hierarkiet osv. osv. Dette er japansk zen i Vesten, det er ikke zen i Vesten.
Zen i Vesten er ikke rigtig opfundet endnu, men pŒ vej. Jeg kender ikke alle de ydmyge tiltag, der findes i Vesten for at etableres en solid zen praksis, som ikke oser af japanske zen former, men som alligevel er en zen praksis, der er genuin og ikke en udvanding af den Œndelige tradition, som er sŒ vigtig at bevare. Et eksempel pŒ zen i Vesten er Jeffs Shores mŒde at g¿re tingene pŒ.
Jeff Shore er f¿dt i 1953 og fik sin grundl¾ggende indf¿rsel i zen ved Tempel University i Pennsylvania som elev af Richard De Martino. De Martino er elev af l¾gmands zen mesteren ShinÕichi Hisamatsu (1889-1980) og var dennes overs¾tter af talrige dialoger mellem Hisamatsu og nogle af Vestens store Œnder som Carl Gustav Jung (1875-1961) og Paul Tillich (1886-1965).
Jeff Shore fik sin MA ved Hawaii University i 1978 i sammenlignende filosofi. I Honolulu begyndte han at praktisere zazen i Robert Aitkens (1917-2010) zendo, og havde der en indsigt i hvad MU er. Han vendte tilbage igen til Tempel University i et par Œr, men kun for forberede sig til at forts¾tte sine zen studier og sin praksis i Japan.
I 1981 rejste han derfor til Japan igen, hvor han vekselvis praktiserede i zen klostret Shōfukuji i Kobe hos Mumon Yamada Rōshi (1900-1988) og i Reiun-in, som var Mumons tempel i Myoshin-ji i Kyoto.
Da han mere permanent flyttede til Kyoto, blev han medlem af Hisamatsus FAS Society, hvor han fra 1984-99 var redakt¿r af FAS Society Journal. Han gik samtidig i formel zen tr¾ning hos Fukushima Keido Rōshi (1932-2011) i Tofuku-ji. Fukushima var elev af Shibayama Zenkei Rōshi (1894-1974) i Nanzen-ji.
Efter 20 Œrs koan tr¾ning er Jeff Shore nu f¾rdig med sin formelle zen tr¾ning. Han er den f¿rste vesterl¾nding som har fuldf¿rt Rinzai zen's koan curikulum under en japansk zen roshi i Japan. Han er derfor kvalificeret til at undervise og vejlede andre i zen.
Det g¿r han pŒ sin egen mŒde, som ikke kopierer den formelle japanske tilgang til zen tr¾ningen vel vidende, at munkenes tr¾ning i et japansk zen kloster, til forskel fra en l¾gmands tr¾ning, drejer sig om deres fremtidige karriere som zen pr¾ster. Som zen pr¾st skal man deltage i mange forskellige ceremonier og forrette begravelses ritualer for danka dvs. de familier, som er tilknyttet et bestemt zen tempel og har gravsteder i templet.
Vi mŒ i Vesten ikke glemme, at zen buddhismen i Japan er en ÓkirkeÓ og at zen templernes vigtigste opgave er at tilfredsstille menighedens ¿nske om, at deres pr¾ster f¿rst og fremmest tager sig af begravelses ritualerne. Den folkelige forstŒelse af buddhismen begr¾nser sig nemlig til, at det er en "d¿dekult".
Shinto religionen tager sig at skabelse, opv¾kst, bekr¾ftelser, indtr¾den i livet, giftermŒl, medgang og lykke. Konfucianismen tager sig af de sociale relationer og moralske sp¿rgsmŒl og buddhismen tager sig af d¿den. Alle de mange forskellige buddhistiske sekter i Japan har derfor den funktion at betjene l¾g folkets tro pŒ og behov for, at deres afd¿de fŒr den bedst mulige rejse gennem det hinsidige, indtil han/hun atter genf¿des til en ny eksistens i en levende krop.
De buddhistiske institutioner i Japan er ¿konomisk afh¾ngige af deres danka, som ofte h¾lder til den folkelige buddhismes tro pŒ himmel og helvede, karma og genf¿dsel, nŒde og medf¿lelse, hvor is¾r passagen i det hinsidige er vigtig for at kunne blive genf¿dt som menneske igen.
Dermed er der nemlig mulighed for endnu engang at pr¿ve lykken for at befri sig for fremtidige genf¿dsler. Denne folkelige overtro bestemmer helt og holdent zen pr¾sternes professionelle liv og gerning, og det er ikke spor anderledes end i alle andre verdensreligioner.
Den seri¿st praktiserende zen buddhists eksistentielle og filosofiske vej til en erkendelse af sin egen og alle levende v¾sners buddhanatur, som hedder oplysning, opvŒgnen, satori eller kensho har meget lidt bevŒgenhed i den folkelige bevidsthed.
Men man regner det naturligvis for givet, at de ¾ldste pr¾ster i en hvilken som helst buddhistisk tradition har en indsigt i det hinsidige, som ikke er de fleste forundt. Alle har stor respekt for den buddhistiske tr¾ning, som bestemt mŒ f¿re til en s¾rlig indsigt, sŒledes at pr¾sterne kan hj¾lpe mennesker og deres elskede pŒ rette vej efter d¿den.
Jeff Shore er en meget seri¿s vesterlandsk zen buddhist med et stort kendskab til alle zen buddhismens veje og vildveje – han har pr¿vet dem alle og ved derfor, hvad der er hensigtsm¾ssigt, og hvad der er uhensigtsm¾ssigt i praksis. Men jeg tror ikke, at hans fremstilling af zen tr¾ningen og det essentielle i zen har videre lydh¿rhed i den institutionaliserede zen verden i Japan. Dertil er han for intellektuel og filosofisk.
Jeff Shore har skrevet et utal af artikler i vigtige buddhistiske tidsskrifter og bogen ÓBeing Without Self. Zen for the Modern WorldÓ, som er blevet til pŒ baggrund af hans mange foredrag i forskellige zendo i Europa og Amerika. Han er professor i International zen ved Hanazono Universitetet i Kyoto, som er et Rinzai zen universitet under Myoshin-ji koncernen. Han er japansk gift og har boet i Kyoto siden begyndelsen af firserne. De har en s¿n Evens, som er l¾rer i et stort firmas fitness center i San Francisco i USA.
Jeff Shore fungerer som l¾rer, foredragsholder og instrukt¿r i zen praksis for virkelig seri¿se vesterl¾ndinge. Dels er han l¾rer for en privat l¾gmands zen gruppe i Kyoto og fungerer som vejleder ved forskellige sesshin arrangementer i Europa og USA. Hans styrke er, at han har gennemgŒet sin Zen tr¾ning i Japan som l¾gmand i to meget forskellige sammenh¾nge. Den ene i FAS samfundets l¾gmand gruppe, den anden i Tofuku-ji klosterets traditionelle kloster stil.
Det interessante ved Jeff Shores undervisning er, at han pŒ en mŒde har frit stillet sig fra den formelle japanske zendo stil og har minimeret den traditionelle sutra recitation, afskaffet mokugyo og den klokke (inkin) og klaptr¾, som ellers er en vigtig del af praksis i zendo. Hans zazenkai og sesshin har derfor en uformel naturlighed over sig samtidig med, at der er en intensitet og seri¿sitet i praksis. Det er to gode ting at flette sammen.
Sk¿nt han er autoriseret til at give sanzen, praktiserer hans gruppe en anden form for interview, som Jeff Shore har l¾rt hos FAS Society. PŒ japansk hedder det sōgōsankyū, pŒ engelsk Ómutual inquiryÓ eller "one-on-one", som er en gensidig sp¿rgen indtil og uddybning af praksis, idet to personer sammen i enrum fors¿ger at afklare deres situation med hensyn til deres f¾lles buddhanatur, som er uden selv.
L¾reren har i "one-on-oneÓ ikke den magiske autoritet, som er sŒ karakteristisk for m¿det med en rōshi i sanzen. Det er ikke et m¿de mellem ligem¾nd, for den ene har mere erfaring end den anden, men zen mesterens autoritet i sanzen rummet mangler, og det er godt for en seri¿s kommunikation om det v¾sentlige.
Jeff Shores bog "Being Witout Self" er en af de mest instruktive b¿ger for en vesterlandsk zen praktikant. Den indeholder 10 kapitler om zen praksis, som virkelig seri¿se studerende b¿r l¾se og tilegne sig langsomt og omhyggeligt. Kapitlerne er i sig selv en form for dyb intellektuel kontemplation med et eksistentielt sigte.
Jeg kender ikke nogen anden bog som i den grad er en detaljeret gennemgang af de problemer man, som en zen praktikant m¿der pŒ sin vej gennem meditationen. Det er ikke alene en vejledning i at praktisere zazen, men ogsŒ en hj¾lp til at undgŒ de faldgrubber, man uv¾gerligt tr¾ffer pŒ sin vej. Og sŒ er der hŒb forude, fordi der er en forvisning om, at det til trods for de mange vanskeligheder faktisk er muligt at komme til en fuldkommen afklaring af livets st¿rste sp¿rgsmŒl. Det er vesterlandsk zen, nŒr den er bedst.
Bogens indholds fortegnelse er som f¿lger:
Religious Experience in the Light of Zen Buddhism.
Becoming One and Being Without Self.
No-self in Zen Buddhism.
Basics of Zen Practice.
Principles of Zen Practice.
The Unconditioned in Buddhism, Zen and our own Lives.
Zen in Early Buddhism.
The Source of Zen: Who Transmits What?
Rinzai Zen: An Introdoction to Practice.
Empty Trasch, Empty Self: An Autobiographical Sketch.
"There must be a discrete event in which, how to put it no-self realizes itself. Practice then truly is realization, authentication, as your tradition puts it."
"If you speak of it as the present moment, it must be boundless: the eternal now at this moment, so to speak. Where does this begin and end? The entire past, present, and future are effortslessly embraced in the true present."